lördag 15 oktober 2011

Nu mörknar min väg av Dan Andersson

Ligger i lunginflamation och det bästa (om det nu finns något bästa att vara sjuk) med att vara sjuk är att man kan ligga och läsa en massa. Jag läste måsen för länge sen och nu läser jag om den på engelska. Den är bland de vackraste av de jag läst på väldigt länge.

Nu däremot läste jag en bok som heter Lyrik från vår egen tid av gunnar tideström. Rekomenderar den, om än att den är lite äldre men man får läsa många klassiker.

Det är en som verkligen fastnat i mig och tänkte dela med mig av den:

Dan Andersson, Nu mörknar min väg (1921):

"Nu mörknar min väg och mitt dagsverk är gjort.
mitt hjärta är trött, min säd har jag sått.
Som en tiggare står jag, o Gud, vid din port,
och blodrosor växa på stigen jag gått"


Tycker att det är så vackert skrivet bara och sen får man väl tolka det som man vill men jag ville bara dela med mig av det jag tycker är vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar